- ب ب +

«سرباز روز نهم» راهی بازار نشر شد

کتاب «سرباز روز نهم» روایتی از زندگی و زمانه بسیجی مدافع حرم شهید مصطفی صدرزاده نوشته نعیمه منتظری توسط انتشارات راه یار منتشر و راهی بازار نشر شد.
«سرباز روز نهم» راهی بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «سرباز روز نهم» نوشته نعیمه منتظری شامل روایتی از زندگی و زمانه بسیجی مدافع حرم شهید مصطفی صدرزاده، به‌تازگی توسط انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شده است.

مصاحبه‌های این‌کتاب برعهده محمدمهدی رحیمی، پریسا وزیرلو، فرزانه مردی و تدوین آن برعهده نوید نوروزی و پریسا وزیرلو بوده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

«کتاب پیش رو حاصل زندگی مجاهدانه و خستگی ناپذیر شخصی است که می‌تواند در دوره حاضر، بی شک الگویی دست یافتنی باشد. او که از سال ۱۳۹۲ با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند، ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود؛ تا جایی که سردار شهید سلیمانی را به تمجید وامیدارد.

در این کتاب سعی کردیم شهید و زندگی اش را آنطور که می‌تواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود، نشان دهیم و نه صرفاً روایتی ماورایی و صرفاً معنوی و احساسی از شهید ترسیم کنیم. شاید گشتی در زندگینامه‌ها و خاطرات شهدا آنطور که نشر شده اند، ما را به این رهنمون کرد که: «ملموس و واقعی تصویر کنیم، نه دست نیافتنی!»… آنچه شهدا را الگو می‌کند، همه زندگی ایشان است. مصطفی شهید، زندگی فردی و خانوادگی شیرینی دارد که همین برای مخاطب خواندنی و لذتب خش خواهد بود؛ اما شقوق فرهنگی اجتماعی و اندیشه‌ای و حتی سیاسی زندگی ایشان، افقی را پیش رویمان باز می‌کند.

ما در این کتاب سعی کردیم جامعه را آنطور که هست نشان دهیم؛ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، با زیاد و کمش. به همین دلیل، کمی بیشتر از زندگی مصطفی را گفتیم؛ کمی نزدیک شدیم به محله اش، به ریشه‌هایش و به زمانه اش. حتماً خاطرات سال ۸۸ برای مردم تلخ است؛ ولی نباید فراموش شود که مایه عبرت است.

از آن جهت که مصطفی شهید در همین جامعه زیسته و با همین مشکلات یا بیشترش جنگیده و بر بن بست هایش فائق آمده است، برای مخاطب شیرین و افق گشاست. در واقع، اساساً ما با روایت شهید و زمانه اش، هم نقد کردهایم و هم راه نشان دادهایم؛ چه اینکه شهدا مسیر امنی هستند برای صلاح و اصلاح.

پس کتاب حاضر از این جهت مدعی است که خواسته لایه‌های پنهان معضلات و مشکلات را بگوید؛ چه اینکه زندگی مصطفی و زمانه اش ظرفیت این را دارد که بگوید کار فرهنگیِ وقفی، شدنی است و استوارتر از شبه کارهای نفتی و دولتی. زندگی اش این ظرفیت را دارد که معطل دستورالعمل‌های خشک و بیروح نماند که حیات دارد این نوع زندگی اش و حیات بخش است. روش مبارزه اش نشان می‌دهد که در عین قبول کردن ساختار و نظام، می‌تواند منتقد باشد و مؤدب و البته به مقصود رسیده. در روزگاری به سر می بریم که وجود عناصر پیشرو و امیدآفرین، از ضروریات لوازم اطراف ماست؛ کسانی که از مسئله نهراسند، منفعل نشوند و ابتکار عمل داشته باشند. بنابراین موضع ما در این روایات در قبال جامعه اینطور است: منتقد، امیدوار و صادق.

استفاده از صوت‌های متعدد شهید که در موقعیت‌های مختلف ثبت شده نیز از ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود؛ از سخنرانی شهید قبل از عملیات‌ها گرفته تا زمانی که برای دوستانش خاطره میگفته است. همچنین مصاحبه با برخی فرماندهان ایرانی جبهه مقاومت که شاید برای اولین و آخرین بار فرصت گفت و گو با ایشان فراهم شد نیز از جمله مطالب خاصِ کتاب حاضر باشد.»

در بخش‌های مختلف این کتاب، علاوه بر استفاده از تصاویر آرشیوی درباره فعالیت‌های مختلف شهید مصطفی صدرزاده، قسمتی از فیلم‌های موجود نیز به صورت QRکد درج شده است.

این کتاب با ۶۳۲ صفحه شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار تومان عرضه شده است.