- ب ب +

۲۵۴ دیدار دانشگاهی

 «از روزی که این نظام تشکیل شد و این انقلاب به پیروزی رسید، دانشگاه درگیر شد. مبارزه، خیلی‌ها را درگیر کرد امّا یکی از مهم‌ترین مراکز، دانشگاه و دانشجو بود. آن‌وقت دشمن بر روی دانشگاه و دانشجو متمرکز شد و اوایل انقلاب، [بر آن] مسلّط شدند؛ یعنی دشمن سوار شد بر دانشگاه. بنده همان‌وقت‌ها هر هفته در دانشگاه تهران جلسه داشتم. هر هفته من میرفتم مسجد دانشگاه تهران نماز و سخنرانی و پاسخ به سؤالات؛ و دانشجوها جمع میشدند، سؤال میکردند، ابهام داشتند، حرف میزدند، ما هم جواب میدادیم؛ دانشگاه میدان جنگ شده بود. چپها بودند، طرف‌دارهای سلطنت هم بودند! اینهایی که همیشه در مقابل هم بودند، در مقابل انقلاب و نظام اسلامی و امام بزرگوار، دستشان در دست هم متّحد شده بودند؛ بچّه‌های ساواکی‌ها هم بودند، چپهای مارکسیست هم بودند؛ فدائیان خلق و مجاهدین و همینهایی که می‌شناسید و شنیده‌اید، همه در مقابل مجموعه‌ی دانشجویان مسلمان بودند. البتّه دانشجوی انقلابی مسلمان، دانشگاه را فتح کرد.» این سخنان، روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است از آغازین روزهای حضور در جمع دانشجویان در اولین روزهای انقلاب که در دیدار سال گذشته با دانشجویان (۱۳۹۶/۰۳/۱۷) بیان شد.
در این روایت، اهمیت دانشجو و فضای دانشگاهی برای رهبر انقلاب،‌ مشخص است و مهم‌تر آن‌که در طول عمر ۴۰ ساله انقلاب،‌ اهتمام ایشان به مسئله دانشجو و دانشگاه، به فراخور مسئولیت‌های مختلف، کاسته نشده است. آمار بیش از ۲۵۴ دیدار دانشگاهی ثبت شده در اسناد، با توجه به تساهل‌های انجام شده در ابتدای انقلاب برای ثبت و ضبط این دیدارها،‌ بسیار قابل توجه است؛ آن هم برای کسی که بیش از چهل سال از عمر انقلاب را رئیس جمهور یا رهبر بوده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد پر تکرارترین آنها مربوط به ۵۸ دیدار با عموم دانشجویان است. جلساتی از جنس دیدارهای چند ساعته ماه رمضان. رتبه بعدی مربوط به دیدار اساتید و مسئولان دانشگاه با بسامد ۵۲ جلسه است. اهمیت تشکل‌های دانشجویی از منظر رهبر انقلاب از ۴۴ جلسه تعاملی با تشکل‌های دانشجویی به خوبی نمایان است. از آمارهای قابل توجه در این لیست دیدارهای مختص یک دانشگاه است، ۳۷ دیدار روی داده است که یا دانشجویان یک دانشگاه به حسینیه امام خمینی (ره) آمده اند و یا رهبر انقلاب میهمان یک دانشگاه در تهران یا یکی از شهرها شده‌اند، ‌البته در این میان سهم برخی داتشگاه‌ها بیش از یک مورد بوده است، از جمله دانشگاه تهران. همچنین فرصت مغتنم سفرهای استانی رهبر انقلاب، دانشجویان ۲۶ استان را میزبان رهبر انقلاب کرده است. ۱۹ دیدار هم مربوط به نخبگان دانشگاهی بوده است.
نکته قابل توجه در این لیست، جلساتی است که به صورت پرسش و پاسخ بی‌فاصله و مناظره‌گونه بین دانشجویان و رهبر انقلاب برگزار شده‌است. این جلسات، هم مربوط به قبل از ریاست جمهوری و هم مربوط به دوران ریاست جمهوری و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای می‌شود. از دیدارهای دانشجویی ۶ دیدار هم سهم دانشجویان ایرانی خارج از کشور، به خصوص اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا شده است. نکته قابل توجه و نهایی این‌که بیشتر زمان این جلسات به صحبت‌های دانشگاهیان اختصاص یافته است.