- ب ب +

پای درس آقا| ایران است که باید پرچم تمدن اسلامی را بلند کند

حضرت آقا می‌فرمایند: یک هدف بزرگی در اینجا وجود دارد؛ آن هدف چیست؟ تبدیل کشور ایران به کشوری پیشرفته، قدرتمند، شریف، صاحب حرف نو در مسائل بشری و در مسائل بین‌المللی برافرازنده‌ پرچم تمدّن نوین اسلامی. ما یک چنین کشوری می‌خواهیم.

 

پای درس آقا| ایران است که باید پرچم تمدن اسلامی را بلند کند

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، انقلاب اسلامی با تغییری که در نگرش به دین و اندیشه دینی ایجاد کرد موجب شد نوعی روحیه تلاش و جهادگری را در بین مردم مسلمان بالاخص ایرانیان شکل دهد که مهم‌ترین این تفکرات نیل و دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی است. آنچه که در ادامه می‌خوانید سخنان رهبر معظم انقلاب در این‌ باره است.

بازگشت به حقیقت دین

یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی می‌دانستند، فقط برای همین مسأله‌ نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها می‌دانستند. امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد.

آرمان تمدن اسلامی

یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها می‌دادند که خیلی محدود و کوچک هم بودند، در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمی‌شد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ مردم، توده‌ مردم این است.(۱۳۹۹/۰۳/۱۴)

نهاد آموزش در اختیار سیر تمدن سازی

آموزش و پرورش باید بتواند انسان‌هایی تربیت کند دانا باشند، توانا باشند، خردورز باشند، پارسا باشند، پرهیزکار باشند، پاکدامن باشند، کارآمد باشند، مبتکر باشند، شجاع باشند، اهل اقدام باشند، از دشمن نترسند، از تهدید نترسند، خواب‌رفتگی و غفلت پیدا نکنند؛ انسان‌های این ‌جوری تربیت کند. این [طور] اگر شد، این کشور به همانی که بنده آرزو کردم و گفتم و وعده دادم و ان‌شاء‌الله خواهد شد، خواهد رسید؛ یعنی ما تا چند دهه بعد آن روز من گفتم تا پنجاه سال که حالا چند سالش گذشته مثلاً تا پنجاه سال دیگر [به جایی می‌رسیم که] هر کسی در دنیا بخواهد مرزهای جدید علم را به دست بیاورد، مجبور باشد فارسی یاد بگیرد. تربیت یک چنین انسان‌هایی، یک چنین جوان‌هایی، پایه‌ اصلی ایرانِ سربلند فردا است، پایه‌ اصلی تمدّن نوین اسلامی است.(۱۳۹۸/۰۲/۱۱)

اهمیت توجه به اندیشمندان و نخبگان

آنچه نگاه به نخبگان را به‌عنوان یک فریضه، به‌عنوان یک واجب غیرقابل اجتناب بر همه‌ مسئولان لازم می‌کند، یک هدف بزرگ است. یک هدف بزرگی در اینجا وجود دارد؛ با این هدف حتماً بایستی نگاه به نخبگان یک نگاه جدّی، یک نگاه عملیّاتی، یک نگاه دلسوزانه و پیگیر باشد. آن هدف چیست؟ آن هدف عبارت است از تبدیل کشور ایران به کشوری پیشرفته، قدرتمند، شریف شریف در مقابل لئیم و پلید که بعضی از کشورها و بعضی از قدرت‌ها هستند صاحب حرف نو در مسائل بشری و در مسائل بین‌المللی (...) و برافرازنده‌ پرچم تمدّن نوین اسلامی. ما یک چنین کشوری می‌خواهیم؛ هدف این است. ببینید من نُه شاخص خواندم. ما می‌خواهیم کشور را تبدیل کنیم به یک چنین کشوری با این خصوصیّات. البتّه در نیمه‌های راه در یک قسمت‌هایی بد نبوده، یک پیشرفت‌هایی کرده‌ایم امّا اینها همه راه‌های نیمه‌راهی است، ما باید پیش برویم، باید به قلّه‌ها برسیم.(۱۳۹۵/۰۷/۲۸)

انتهای پیام/