- ب ب +

منوچهر صدوقی سها درگذشت احمد مهدوی دامغانی را تسلیت گفت

منوچهر صدوقی سها، اندیشمند معاصر با صدور پیامی درگذشت احمد مهدوی دامغانی را تسلیت گفت.

 

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر صدوقی سها، فیلسوف و عرفان پژوه شناخته شده معاصر به مناسبت درگذشت زنده‌یاد احمد مهدوی دامغانی پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت اندوه آفرین عالم علامه جامع ناهج منهج مصطفوی سالک مسلک مرتضوی افضل المتاخرین زمانا و ارفعهم مکانا استاد الاساتید مولنا دکتر احمد مهدوی قدس الله سره اولوی داغی بر دل دوستداران نهاد که دیری بخواهد ماند و بخواهد سوزاند.

رفتی و رفتن تو داغی نهاد بر دل

از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل

آن بزرگ که بالحق و الانصاف عملا از سرآمدان برین نیکان و پاکان روزگار و علما از نمایندگان نخستین فرهنگ والای شیعی ایران مینوی نشان به شمار اندر می‌افتاد به عنایت بلا علت ازلی از سر طهارت و نزاهت ذات ملکوتی صفات و صدق و صفای نفس نفیس در ظل ظلیل حقیقت شیعتنا خلقوا من فاضل طینتا به گونه‌ای به اتصالی وجودی با ساحت قدسی ولایت حضرات اقطاب وجود صلوات الله علیهم متنعم آمده بود ولنعم ما قبل هنیئا لارباب النعیم نعیمهم.

امید می‌رود که تحمل بار گران این مصیبت عظمای وارد بر اسلام و ایران بر خاندان جلیل و دوستان نبیل و شاگردان اصیل معظم له که بحمده و منه نوعا از اساتید عظام دانشگاه‌هایند آسان آید.

وکتب اللاشیی سها عفا عنه ربه فی ۲۸ / خرداد / ۱۴۰۱الشمسیه حزینا کئیبا.»

منوچهر صدوقی سها درگذشت احمد مهدوی دامغانی را تسلیت گفت

مرحوم احمد مهدوی دامغانی جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در سن ۹۵ سالگی در فیلادلفیای آمریکا درگذشت.

او در سال ۱۳۲۷ لیسانس خود را از دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران اخذ کرد. سپس به تحصیل ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پرداخت و موفق به کسب مدرک فوق لیسانس در سال ۱۳۳۳ از این دانشکده شد. مهدوی دامغانی دکترای خود را در زبان و ادبیات فارسی نیز از همین دانشکده در سال ۱۳۴۲ کسب کرد و سپس به عنوان استاد به تدریس در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت.

او در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه مادرید رفت و تا سال ۱۳۵۴ در این دانشگاه به تدریس ادبیات عرب، فارسی و فقه اسلامی پرداخت. در بازگشت به ایران دفتر اسناد رسمی دایر و از همان سال ۱۳۵۴ به ریاست کانون سردفتران اسناد رسمی منصوب شد. احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی در مقطع دکترا و فوق دکترا پرداخت.

منوچهر صدوقی سها کتاب «برخی مکاتبات استاد جلال الدین آشتیانی با استاد احمد مهدوی دامغانی» را تدوین کرده که توسط نشر مولی منتشر شده است. این کتاب مجموعه سیزده نامه از مرحوم سید جلال الدین آشتیانی به احمد مهدوی دامغانی است که از سوی او در اختیار استاد صدوقی سها قرار گرفته است. گفت‌وگویی با استاد مهدوی دامغانی درباره سید جلال الدین آشتیانی و مقاله‌ای از همو در سوگ ایشان، ضمیمه کتاب است.