- ب ب +

یک هزار و ۴۰۰ مورد از خاطرات شفاهی والدین شهدا در استان کرمانشاه ثبت شده است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه با اشاره به به حضور بنیاد در برنامه‌های فرهنگی و فضاهای مجازی در زمینه ترویج فرهنگ ایثار، گفت: در این راستا تاکنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ مورد از خاطرات شفاهی والدین معظم شهدا ثبت شده است.

به نقل از ایرنا: «خسرو شهیدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با گرامیداشت ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی از این روز به عنوان یکی از ایام به یاد ماندنی در تاریخ حماسه آفرینی ملت ایران یاد کرد و افزود: قدردانی از آزادگان و ایثارگران از وظایف ذاتی بنیاد است.

وی اظهار کرد: امسال ترتیبی اتخاذ شد که تا قبل از روز ۲۶ مرداد از همه آزادگان سرافراز استان که بیش از یک هزار و ۷۷۶ نفر هستند دیدار و سرکشی به عمل آید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در ادامه با بر تعامل و همکاری دستگاه های اداری در تجلیل و تکریم جامعه ایثارگری تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف خادمان شهدا در بنیاد تجلیل از جامعه ایثارگری استان است که مراجعه خادم به مخدوم و مراجعه معکوس از جمله برنامه های در نظر گرفته شده در همین زمینه است.

شهیدی تصریح کرد: از آنجایی که بنیاد به تنهایی قادر به تجلیل و سرکشی از تمامی جمعیت جامعه هدف در سطح استان نیست، لذا قانون گذار همه دستگاه های اداری را مکلف کرده که با اختصاص ۲۰ درصد از اعتبارات فرهنگی خود به بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در برنامه های بنیاد مشارکت فعالانه داشته و با امکانات و ظرفیت هایی که در اختیار دارد نهاد مقدس بنیاد شهید را در نیل به اهداف و سیاست های سازمانی که همانا خدمات رسانی بهتر به جامعه ایثارگری و تکریم این عزیزان است یاری و همراهی کنند.

لزوم تلاش ادارات برای ترویج فرهنگ ایثار در جامعه

وی در مورد اقدامات انجام شده در ارتباط با توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نیز توضیح داد: مأموریت، رسالت و وظیفه  اصلی بنیاد به عنوان متولی امور خانواده های معظم شاهد و ایثارگر، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در متن جامعه اسلامی است و به همین خاطر در مرکز کشور شورایی به همین نام در نظر گرفته شده که ریاست این شورا با شخص رئیس جمهور و دبیر آن بنیاد شهید و امور ایثارگران است و به همین ترتیب در سطح استان نیز شخص استاندار به عنوان رئیس و دبیرخانه این شورا در بنیاد شهید استان استقرار دارد، لذا مصوباتی که از سوی این شورا اتخاذ می شود به عنوان یک دستورالعمل برای تمامی دستگاه های اداری لازم الاجرا و همگی موظف به پی گیری مصوبات این شورا هستند.

شهیدی سپس با اشاره به اینکه سیاست بنیاد شهید بر مردمی سازی هر چه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است، گفت: با تعامل بسیار خوبی که با دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و آموزش و پرورش داریم بسیاری از برنامه های فرهنگی بنیاد از جمله یادواره های از طریق جوانان و نوجوانان و دانش آموزان مدارس پی گیری شده و بنیاد شهید هم به عنوان یک ناظر و همراه در کنار این عزیزان قرار دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در ادامه ساخت فیلم خلبان شهید یحیی شمشادیان، شهید مدافع حرم فریدون احمدی، نمایش های خیابانی، انتشار کتب متعدد در خصوص زندگی نامه و وصیت نامه های شهدا را از جمله اقدامات فرهنگی این بنیاد برشمرد.

مدیرکل بنیاد کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات درمانی جامعه هدف اشاره کرد و اظهار داشت: تمامی ایثارگران تحت پوشش خدمات بیمه ای بوده که این مهم از طریق بیمه دی که با بسیاری از مرکز درمانی، بیمارستانی و پزشکان سطح استان قرار داد دارد صورت می پذیرد و اگر چنانچه در بعضی موارد ایثارگران از لحاظ پرداخت هزینه های درمانی خود با مشکل مواجه می باشند به دلیل آن است که ممکن است در مقاطعی بیمه دی با کمبودهای اعتباری مواجه شود که انشاءالله با پیگیری های به عمل آمده این مشکلات نیز مرتفع خواهد شد.

وی سپس به وضعیت کنونی مرمت و ساماندهی گلزار مطهر شهدای استان پرداخت و افزود: با پیگیری های خوبی که همکاران ما در این زمینه داشته اند اکثر این گلزار ها مرمت و ساماندهی شده و طبق قانون به شهرداری ها و دهیاری ها که وظیفه حفظ و نگهداری از این گلزار های مطهر را بر عهده دارند واگذار شده لذا چنانچه خدای ناکرده در آینده این گلزار آسیب ببینند و یا با مشکلاتی مواجه شوند بنیاد شهید از طریق دوستان شهرداری و دهیاری این مسائل را پیگیری خواهد کرد.

پیگیری اشتغال و مسکن ایثارگران در دستور کار است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه همچنین اشتغال و مسکن را از دیگر دغدغه های بنیاد استان کرمانشاه عنوان کرد و افزود: با تمهیداتی که در زمینه اشتغال عزیزان ایثارگر در نظر گرفته شده متقاضیان جویای کار می توانند از دو طریق آزمون استخدامی که از طریق سایت سنجش انجام شده و مربوط به عزیزان ایثارگر دارای مدارک دانشگاهی بوده و دیگری اعطای تسهیلات خود اشتغالی و کارآفرینی به کسانی است که مایل هستند در بخش های مختلف اقتصادی وارد بازار کار شوند.

شهیدی در ادامه در خصوص مسکن ایثارگران نیز اظهار داشت: با تلاش هایی که انجام شده زمین های واگذار شده در شهرستان قصرشیرین، کنگاور و سنقر کلیایی به عزیزان ایثارگر اختصاص پیدا کرده اما در شهرستان کرمانشاه متأسفانه زمین های واگذار شده با مشکلاتی مواجه شده که مجدانه از طریق ادارات مرتبط در حال پیگیری رفع این مشکلات هستیم.

مدیرکل بنیاد کرمانشاه همچنین ضمن تأکید بر تلاش های گوناگون بنیاد به منظور ارائه خدمات بهتر به ایثارگران و جانبازان عزیز، به فعالیت دوباره مجموعه فرهنگی ورزشی قمربنی هاشم (ع) به منظور استفاده بهتر عزیزان جانباز اشاره کرد و افزود: هر آنچه را که در توان داشته باشیم برای خدمت رسانی بهتر به جامعه هدف به انجام می رسانیم.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۷۶ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.