- ب ب +

آلبوم موسیقی نواحی عاشورایی گیلان منتشر شد

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری گیلان گفت: موسیقی عاشورایی، یکی از بخش‌های مهم موسیقی مذهبی شیعیان است که این بار از سوی این نهاد، آلبومی مستقل بر اساس موسیقی بومی عاشورایی نواحی استان انتشار یافته است

به نقل از ایرنا: علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نام این آلبوم فولکلور عاشورایی زارِی زارِی است که محمد آراسته نوازنده نی،رضا فکوری- کمانچه و جابر بهار مست سازهای الکترونیک ، محمود فرضی نژاد را در خوانندگی این اثر همراهی کرده اند.

وی اظهار کرد: موسیقی عاشورایی، یکی از بخش‌های مهم موسیقی مذهبی شیعیان است که این موسیقی در قالب روضه‌خوانی، تعزیه و مداحی با همراهی گروه‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، یکی از مهیج‌ترین و باشکوهترین موسیقی‌ها را از ابتدای ماه محرم تا چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) به نمایش می‌گذارد.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری گیلان افزود: اوج این هنر مذهبی را می توان در روزها و شب‌های تاسوعا و عاشورا در بین اقوام مختلف کشور  دید؛ در گیلان نیز مراسم عزاداری در ایام محرم با اجرای روضه‌خوانی‌ها و مداحی‌ها از جلوۀ خاصی برخوردار است  و دهه اول محرم در نواحی مختلف استان مداحی و نحوه عزاداری ویژه خود را دارد.

کاظمی ادامه داد: نکته قابل توجه اینست که این نوحه ها و مداحی ها با اینکه هر سال تکرار می شوند هیچ گاه برای مردم تکراری نشده بلکه در اعماق جان آنان رسوخ کرده است.

وی قطعات آلبوم یادشده را شامل ۹ قطعه چون چاووشی،زاری زاری ،نوحه در وصف عمو عباس ،شیلان کشی،قوم بنی اسد ،چاووشی ۲،علم واچینی،یا حسین تشنه لب و ناله برز عنوان کرد و گفت: شور و هیجان صحنۀ عزاداری برای همۀ عزاداران وجهی ابدی دارد؛ گویی که حادثۀ کربلا برای شیعیان، زمانی دایره‌وار به خود می‌گیرد و هرگز تکراری و کسالت بار نمی‌شود؛ از این‌رو اشعار برخی از مراثی معروف، هر سال از نو خوانده می شود و مراسمی مثل«شام غریبان» یا «زارِی زارِی» یا نوحه‌های روز و شب عاشورا معمولاً همان‌هایی است که از دیرباز تا اکنون خوانده می‌شود.

به گفته او آلبـوم «زارِی زارِی» مـجـمـوعه‌ای از نـوحه‌های ویـژۀ ایـام مـحرم اسـت که سال‌هاست در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، در گیلان اجرا می‌شود و حوزه هنری گیلان این مجموعه از موسیقی عاشورایی را به علاقه‌مندان هنر دینی تقدیم می‌کند.