- ب ب +

بررسی مهندسی تلاوت در هفدهمین نشست شورای عالی قرآن

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن از برگزاری هفدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن در بهمن امسال با موضوع مهندسی تلاوت خبر داد.

به نقل از ایرنا از شورای عالی قرآن محمدتقی میرزاجانی گفت: هفدهمین نشست تخصصی که در بهمن ماه سال 1401برگزار می‌شود با یک نگاه کاملاً کارشناسانه به ابعاد مختلف مهندسی تلاوت قرآن کریم خواهد پرداخت و پژوهشگران و صاحب‌نظران قرآنی  تا پایان آذر فرصت دارند مقالات، طرح‌ها و ایده‌های خود را ذیل محورها و موضوع های تعیین شده به این شورا ارسال کنند.

وی افزود: برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی-‌تخصصی با موضوع های مرتبط با علوم و فنون تلاوت قرآن کریم از اوایل دهه 80 در دستور کار سالانه شورای عالی قرآن قرار دارد. این نشست‌ها که با هدف ارتقاء سطح دانشی و مهارتی جامعه قاریان و مجریان نغمه‌های دینی طراحی شده، در سال جاری هفدهمین دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت.

میرزاجانی ادامه داد: موضوع نشست تخصصی هفدهم معطوف به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل قرآنی طلیعه ماه مبارک رمضان امسال است که معظمٌ له خطاب به استادان و قاریان قرآن، توجه به مهندسی تلاوت را با ذکر برخی از ظرایف و مصادیق آن مورد تأکید قرار دادند.

به گفته معاون شورای عالی قرآن این نشست تخصصی در سه محور برگزار می شود که محور اول، مفهوم‌شناسی، هدف و ضرورت شامل موضوع های تبیین چیستی و چرایی مهندسی تلاوت، مخاطب شناسی در تلاوت قرآن، باز شناسی نظام حاکم بر هندسه تلاوت با تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب و سبک شناسی تلاوت قاریان تراز و نقش آن در مفهوم‌شناسی مهندسی تلاوت است.

محور دوم با عنوان مبانی و مؤلّفه‌ها شامل ارکان و شاخصه‌های فنّی و معنوی هنر مقدس تلاوت قرآن (تجوید، صوت، لحن، وقف و ابتدا، قرائات/ خشوع، اخلاص و ...) و نقش آن در مهندسی تلاوت، جایگاه معنامحوری و تدبّر در مهندسی تلاوت ، جایگاه تقلید در قرائت هنری قرآن، نقش دانش ادبیات عرب در مهندسی تلاوت، نقش احساس و ادراک در مهندسی تلاوت، نقش تجسم، تصویرگری و القاء معنا در مهندسی تلاوت و همچنین مصادیق مهندسی تلاوت در قرائت استادانه قاریان تراز جهان اسلام است.

محور سوم به آسیب‌شناسی اختصاص دارد و شامل موضوع های مهندسی تلاوت، موانع و آسیب‌ها، نقد و بررسی آیین‌نامه و نحوه اجرای طرح ارزیابی قاریان و مدرّسان قرائت قرآن و همچنین نقد و بررسی آیین‌نامه و نحوه اجرای مسابقات قرائت قرآن است. 

شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع تلاوت قرآن و نغمه­ های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی زمستان سال گذشته برگزار شد. 

اطلاعات بیشتر را درباره تحقیق و نگارش مقالات می توانید در "اینجا" مشاهده کنید.