- ب ب +

برای آشنایی با نگاه رهبران انقلاب به هیأت و عزاداری، این ۳ کتاب را بخوانید

در آستانه دیدار مداحان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان با موضوع هیأت، مداحی، عزاداری، مجموعه کتب جامع و کامل با محوریت «هیأت و عزاداری در کلام امامین انقلاب» معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، هدایت امامین انقلاب و نقشه راهشان در رسیدن به یک هیأت تراز ولایت و انقلاب جهانی ولی الله الاعظم(عج) برترین طریق ممکن و پیش روی ماست تا در این صراط مستقیم با محوریت قرآن و عترت(علیهم السلام) رضایت ولی امر خویش حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه را جلب کنیم؛ ان‌شاءالله.

در آستانه دیدار مداحان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان با موضوع هیأت، مداحی، عزاداری، مجموعه «کتاب هیأت» اقدام به معرفی مجموعه کتب جامع و کامل با محوریت «هیأت و عزاداری در کلام امامین انقلاب» کرده است. که معرفی و توضیحات تفصیلی به شرح ذیل است:

۱. هیاهو (عزای حسینی در نگاه خمینی)

این کتاب شامل تمام بیانات و مکتوبات امام خمینی(ره) درباره فلسفه قیام سیدالشهداء(علیه‌السلام) و فلسفه عزاداری بر ایشان به صورت جامع و مانع بررسی شده و مطلبی از قلم نیفتاده ‌است.

بیانات ایشان که در موقعیت‌های گوناگونی ایراد شده است به صورت کل واحدی درآمده و برخی از عبارات برخی دیگر را شرح داده و کامل می‌کنند. در نتیجه نگارنده عمدتاً وظیفه تنظیم بیانات را بر عهده داشته و سهم کمی از نگارش متن اصلی متعلق به اوست. این بیانات در این اثر ذیل منظومه و ساختاری نوین آورده شده که تاکنون نمونه مشابهی نداشته‌است.

از دیگر ویژگی‌های مثبت کتاب می‌توان به این اشاره کرد که در کنار مهم‌ترین بیانات امام خمینی(ره) در کتاب QRcodeهایی تعبیه شده است تا خواننده لحظاتی از مطالعه کتاب را در حسینیه جماران حاضر شود و آن بخش را از بیان شخص ایشان بشنود. پایان‌بخش هر فصل از کتاب با روضه‌خوانی مرحوم کوثری در محضر امام خمینی(ره) همراه شده است.

این اثر به قلم سیدمهدی سرخان(از پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) تهیه و تنظیم و در قطع رقعی و ۲۸۸ صفحه توسط نشر سوره مهر چاپ شده است.

۲. مجالس حسینی

مجموعه‌ی حاضر، رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع «مجالس حسینی» است. این اثر یکی از آثار موضوعی است که از کتاب مرجع«آفتاب در مصاف» مشتمل بر تمامی بیانات معظم له از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰ در مورد سرور و سالار شهیدان، امام حسین(علیه السلام) استخراج شده است.

بانیان، عوامل و برگزار کنندگانِ مجالس حسینی، نمی‌توانند بدون مطالعه این کتاب که در واقع زاویه و نگاهی نو است به آداب هیأت و هیأت‌داری، ادعای برگزاری هیأت تراز انقلاب اسلامی داشته باشند.

برشی از کتاب:

این عزاداری‌هایی که انجام می‌گردد، این گریه و زاری که می‌شود این تشریح حوادث عاشورا که می‌شود اینها چیزهای لازمی است. یک عده از موضع روشنفکری نیایند بگویند «آقا! این‌ها دیگر لازم نیست». نه اینها لازم است؛ این‌ها تا آخر لازم است، همین کارهایی که مردم می‌کنند (بیانات مقام معظم رهبری ۲۲آذر۱۳۸۸).

این کتاب در مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم، تهیه و تنظیم؛ و در قطع رقعی و ۲۹۲ صفحه توسط نشر شهید کاظمی چاپ شده است.

۳. هیأت، کانون جهاد تبیین

در این کتاب به بررسی أصلی‌ترین رسالت هیئات مذهبی و وظایف خطباء و مادحین أهل‌بیت(علیهم‌السلام) با تکیه بر«روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام » و «فرمایشات امامین انقلاب اسلامی» پرداخته می‌شود.

کتاب «هیأت، کانون جهاد تبیین» نقشه راهی است تا هرچه بیشتر علاقمندان و تشنگان معرفت را با ابعاد و عظمت این ظرفیت مقدس و بی‌نظیر آشنا ساخته و ارکان منبری، مداحی، مستمع، خادمین و مدیران این مواکب نور را از نعمت الهی ولایت، بیش از پیش بهره‌مند سازد.

این اثر مشتمل بر هشت فصل و دربردارنده، مفهوم هیئت و تاریخچه‎ی آن، اهدافی که از برپایی مجالس ذکر باید دنبال شود و کارکردهای مورد انتظار هیئات مذهبی و از همه مهمتر، رسالت اصلی و فلسفه وجودی هیئت تراز انقلابی در جامعه، یعنی جهاد تبیین است. اصول هیئت‌داری و مدیریت مجلس اهل بیت(علیهم‌السلام) و آسیب‌شناسی محافل مذهبی از دیگر بخش‌های این اثر می‎باشد. واعظان، مداحان و مستمعان که جزو ارکان تشکیل‌دهنده‏ی هیئات مذهبی هستند، دارای وظایفی نسبت به خود، جامعه، شریعت الهی، انقلاب اسلامی و... می‏باشند که در این کتاب به صورت مبسوط به آن پرداخته شده تا چراغ راهی برای این عزیزان در پیمودن چنین راه مقدسی باشد.

این کتاب در مؤسسه فرهنگی هنری راه فخرالائمه علیهم‌السلام؛ با پژوهش حجج اسلام والمسملین احمد پناهیان، غلامرضا شاهلو و حمید عسگرلو، تهیه و تنظیم؛ و در قطع رقعی و ۳۰۴ صفحه چاپ شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این مجموعه کتب می‌توانند از طریق کانال «کتاب هیأت» در فضای مجازی به نشانی KetabeHeyat@ و یا تماس با ۰۹۱۹۸۸۰۰۲۵۵ (مجید عرب مختاری) اقدام کنند.

پایان پیام/