- ب ب +

ایران در زمینه پرتاب موفق به فضا طی بازه یکساله رکورد زد

سخنگوی سازمان فضایی اعلام کرد که این سازمان با همکاری صنایع فعال در این زمینه توانست طی بازه یکساله تعداد ۶ پرتاب موفق فضایی را به انجام برساند.

حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: شورای عالی فضایی به عنوان نهاد سیاست گذار و راهبر در این حوزه با همکاری تمام بازیگران صنعت فضایی کشور، 6 پرتاب موفق فضایی انجام داده که در نوع خود بی نظیر است زیرا هیچ زمانی در بازه ای یکساله در کشورمان شاهد انجام این تعداد پرتاب فضایی نبوده‌ایم.

وی افزود این پرتاب‌ها شامل پرتاب ماهواره ققنوس و 2 ریزماهواره دیگر توسط ماهواره‌بر سیمرغ، پرتاب ماهواره نور 2 و تزریق موفق آن به مدار توسط ماهواره‌بر قاصد، تزریق موفق ماهواره خیام، پرتاب نمونه کیفی ماهواره ناهید 1 با پرتابگر ذوالجناح، تست زیرمداری بلوک انتقال مداری و تست ماهواره‌بر قائم 100 بوده است.

سخنگوی سازمان فضایی گفت: «الحمدلله این پرتاب‌ها با موفقیت انجام شده و به لطف الهی در آینده نزدیک نیز ماهواره مخابراتی ناهید 1 که در واقع اولین گام جمهوری اسلامی ایران در مخابرات فضاپایه است، به فضا پرتاب خواهد شد.»

وی اظهار کرد که سازمان فضایی ایران بر مبنای برنامه 10 ساله فضایی با همکاری منسجمی که میان سایر بخش‌های صنعت فضایی شکل گرفته، بنا دارد که حرکت در مسیر توسعه صنعت فضایی را تسریع کرده و جایگاه کشورمان را در مدار لئو تثبیت کند.

دلیریان افزود: البته ما در سازمان فضایی ایران، اجرای برنامه مدون دستیابی در مدارات بالاتر را نیز با همکاری و کمک سایر بازیگران صنعت فضایی آغاز کرده‌ایم و با توجه به حمایت‌های دولت و شخص رئیس جمهور، در این مسیر دستاوردهای بزرگی طی سالیان پیش‌رو به دست خواهد آمد.

لازم به ذکر است اولین جلسه شورای عالی فضایی پس از 11 سال در آذرماه سال 1400 به ریاست رئیس جمهور و دومین جلسه نیز در دی ماه سال 1401 با تصویب نهایی برنامه 10 ساله فضایی کشور برگزار شد.

 

پایان پیام/