- ب ب +

«خدا زاده» خاطراتی بی‌طرفانه از محمدرضا پهلوی به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «خدا زاده» خاطرات نویسندگان و اندیشمندان خارجی از محمد‌رضا شاه پهلوی، توسط حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی تدوین و به همت نشر معارف چاپ و به بازار نشر رسید.

به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «خدا زاده» خاطرات نویسندگان و اندیشمندان خارجی از محمد‌رضا شاه پهلوی، توسط حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی تدوین و به همت نشر معارف چاپ و به بازار نشر رسید.

درک صحیح از حوادث، اتفاقات و تحولات تاریخی بدون شک گامی مهم و اثرگذار در مسیر حرکت به سمت توسعه و پیشرفت است. از جمله مسائلی که نیاز به مطالعه و آگاهی در مورد آن در بین مردم به شدت احساس می‌شود، تاریخ معاصر ایران، خصوصاً دوره پهلوی است.

 کتاب «خدا زاده» اثر سید محمدحسین راجی یکی از کتب تحقیقی و مستند است که خاطرات محمدرضا شاه پهلوی را از زبان نویسندگان و اندیشمندان خارجی و داخلی بصورت مستند ذکر می‌کند. مدتی پیش جلد اول این کتاب با نام  «خود خدا» در بازار عرضه شد که موضوع آن خاطرات اندیشمندان  و نویسندگان داخلی و خارجی در مورد رضا پهلوی بود و اکنون خدا زاده تکمیل کننده تحقیقات مجموعه سعدا است. این کتاب حاصل دوسال کار و پژوهش مستمر پژوهشگران اندیشکده راهبردی سعدا زیرنظر حجت‌الاسلام محمد حسین راجی است که در چند فاز پژوهشی ازبین صدها کتاب و هزاران خاطره، بدون سوءگیری و با ترجمه‌ای دقیق این روایات را  انتخاب کرده  است.

برای تدوین این اثر از میان ده‌ها کتاب معتبر لاتین روایات متقن تاریخی استخراج شده است این کتاب ۴۱۵ صفحه ای در ۲۵۰۰ جلد به قیمت ۱۴۵ هزار تومان  به چاب رسیده . کتاب خدا زاده شامل نه بخش بوده که به شرح زیر است:

 ۱ـ اقتصاد، معیشت و عدالت
۲ـ برخورداری‌های عمومی
۳ـ آزادی ۴.ظلم به افراد
۵ـ دین و معنویت
۶ـ بیگانگان، حکومت و مردم
۷ـ شخصیت‌های دربار
۸ـ فساد اخلاقی
۹ـ انقلاب اسلامی

 از جمله برخی از افرادی که روایان این کتاب هستند می‌توان به  محمدعلی کاتوزیان، میشل فوکو، آرتور میلسپو، جان فوران، محمد قلی مجد، یرواند آبراهیمیان، ویلیام شوکراس، نیکی آرکدی، ویلیام داگلاس و باری روبین اشاره کرد.

رویکرد این کتاب برای انعکاس درست احوالات پهلوی، این بود که  کتب ذی نفوذان در دربار و دولت ایران در دوره پهلوی، و یا نمایندگان دول خارجی در ایران در آن دوران و یا اساتید غیر همسو با جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد. طبیعی است که چنین افرادی هیچگونه وابستگی به جمهوری اسلامی نداشته‌اند و کتب خود را در خارج از ایران و برای مخاطب خارجی و به زبان غیر فارسی چاپ کرده‌اند.      

پایان پیام/