- ب ب +

باید مقام و جایگاه اهل‌بیت(ع) در فیلم‌ها حفظ شود

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا از تلاش این‌ بنیاد برای استفاده از هوش مصنوعی برای تصویرسازی چهره اهل‌بیت(ع) در فیلم‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر مطالعات فقهی را آغاز و به دنبال کار کردن بر روی این موضوع هستیم تا بتوانیم این مشکل را حل و فیلم‌هایی بسازیم که بتوانیم به دنیا نیز عرضه کنیم.
نمایش ویژه فیلم سینمایی «شور عاشقی» در بنیاد سینمایی فارابی با حضور سازندگان و آیت‌الله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا برگزار شد.
پس از پایان نمایش این فیلم، آیت‌الله محمدحسن اختری -مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا- در جمع خبرنگاران در خصوص فیلم شور عاشقی گفت: همانطور که همواره رهبر معظم انقلاب هم تاکید دارند باید از هنرمندان و اندیشمندان بخواهیم تا با تمام امکانات و توان از همه هنرها استفاده پای کار بیایند تا معارف دینی و اسلامی در جهان منتشر شود.
 
وی ادامه داد: بنیاد بین‌المللی عاشورا برای معرفی و شناساندن اباعبدالله(ع) و سیره ایشان به ویژه حرکت بنیادی عاشورا و درس‌هایی که این نهضت امروز برای جهان و بشریت دارد از جمله  آزادی انسان‌ها، مقابله با ظلم و ستمگری و آزاد شدن انسان‌ها از ظلمت و نادانی‌هایی که هر روز به یک شکلی گسترش پیدا می‌کند و همچنین رساندن فریاد عدالت، تلاش می‌کند.
 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا بیان کرد: این بنیاد بنا دارد از راه‌های مختلف نهضت عاشورا را به خصوص برای مخاطب غیرمسلمانان معرفی کند و در گام اول تلاش داریم برنامه‌هایی تصویری و دیداری همچون فیلم را خلق کنیم تا مفاهیم به خوبی به مخاطبان منتقل شود. در همین راستا یکی از برنامه‌های ما پرداختن به فیلم‌های مستند، کودک و نوجوان و فیلم بلند است که اهداف امام حسین(ع) را نشان دهد.
 
اختری یادآور شد: یک سال پیش داریوش یاری -کارگردان فیلم شور عاشقی- به بنیاد بین‌المللی عاشورا آمد و در خصوص این فیلم به گفت‌وگو نشستیم و با وجود اینکه ما در بنیاد امکانات خاصی نداریم به ایشان قول دادیم در مورد هر موضوعی که نیاز به پشتیبانی باشد ما حمایت خواهیم کرد. در گام اول با کسانی که اهل رسانه و فیلم بودند در مورد این فیلم گفت‌وگو کردیم و انتقادهایی به فیلم‌نامه وجود داشت که نکات را به آقای یاری پیشنهاد کردیم. همچنین با اعضای تیم فیلم شور عاشقی همراهی لازم را داشتیم و هرجایی که مشکلی در برخی سازمان‌ها یا مجموعه‌ها وجود داشت با رایزنی مشکلات را حل کردیم. در این میان با عتبه امام حسین(ع) رایزنی‌هایی برای صبط فیلم صورت گرفت که آنها نیز نقش خوبی در کمک به اعضای این فیلم داشتند.  
 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا ابراز کرد: امیدواریم این فیلم گام اولی برای ساخت فیلم‌های دیگری با موضوع امام حسین(ع) باشد و خوشحالیم که فیلم شور عاشقی هم در جشنواره رتبه آورد و امید است با همت سایر هنرمندان فیلم‌های دیگری که مبلغ اهداف امام حسین(ع) باشد را تولید کنند.
 
اختری اظهار کرد: در این فیلم مساله مهم این بود که شخص اول فیلم تلاش می‌کرد پیام حضرت زینب(س) و اسرای کربلا را به گوش دیگران برساند و در این‌ مسیر حاضر شدند و گذشت کردند و این کار را انجام دادند و این برای ما پیروان اهل‌بیت(ع) بسیار مهم است که همیشه برای رساندن پیام اهل‌بیت(ع) کوشا باشیم و این پیام‌ها را به گوش جهانیان برسانیم.
 
وی در مورد اکران این دسته از فیلم‌ها نیز گفت: بنده به عنوان یک مبلغ و طلبه معتقدم ما باید در این مسیرها بیشتر قدم برداریم و با بیان شیوه‌های مختلف پیام اهل‌بیت(ع) را به دنیا برسانیم.
 
اختری در حاشیه این فیلم در پاسخ به سوال ایسنا  درباره محدویت‌های نمایش چهره اهل بیت (ع) در ساخت فیلم‌های مذهبی، گفت: در این بخش هم از نظر فقهی مطالعه داشته‌ایم و در حال کار کردن برای این موضوع هستیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم. البته در عین حال که باید مقام و جایگاه اهل‌بیت(ع) با تمام وجود حفظ و احترام گذاشته شود و اجازه ندهیم فرهنگ اصیل دینی‌مان لطمه ببیند اما باید راه‌هایی را هم برای این موضوع پیدا کنیم که در حال حاضر به دنبال استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی هستیم تا بتوانیم بسیاری از تصویرسازی‌ها را انجام دهیم تا این موضوع نیز حل بشود.