- ب ب +

تبیین بیانیه گام دوم برای اساتید رشته‎‌های مختلف ضروری است

نشست هم اندیشی برگزاری پودمان تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب با مسئول ستاد بیانیه گام دوم موسسه انقلاب اسلامی، مسئول بسیج اساتید دانشگاه های تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.
نشست هم اندیشی برگزاری پودمان تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب با حضور حجت الاسلام علی ذوعلم مسئول ستاد بیانیه گام دوم موسسه انقلاب اسلامی، جلیل دارا مسئول بسیج اساتید دانشگاه های تهران و ابوذر یاسری عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و مدیر گروه علمی بیانیه گام دوم بسیج اساتید تهران در محل این اندیشگاه برگزار شد.

در این نشست، ابتدا گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و تبیینی دپارتمان و انجمن علمی بیانیه گام دوم دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام توسط دکتر یاسری ارائه شد.

در ادامه نشست، دارا ضمن اشاره به تاریخچه و هدف از تشکیل گروه علمی بیانیه گام دوم در بسیج اساتید تهران، به برنامه مهم تربیت مدرس بیانیه از بین اساتید توانمند دانشگاه‌های تهران و با همکاری دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) پرداخت.

بعد از آن طرح پودمان تخصصی تربیت مدرس بیانیه گام دوم که محصول تلاش اساتید و اعضای هیئت علمی مراکز مختلف دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام با محوریت دپارتمان بیانیه گام دوم است، تشریح شد.

حجت‌الاسلام ذوعلم در این نشست ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط اساتید و بسیج اساتید برای تبیین، ترویج و تحقق گفتمان اندیشه ای بیانیه گام دوم، با تأکید بر این نکته که در اندیشه رهبر معظم انقلاب، دانشگاه «قوه عاقله نظام» است، طرح تبیین بیانیه را برای اساتید رشته های مختلف دانشگاهی، امری ضروری و حائز اهمیت خواند.

وی بیان کرد: مناسب است طراحی صورت گرفته برای آموزش بیانیه گام دوم برای اساتید دانشگاه، با هدف کمک به حل مسائل نظام اعم از مسائل فکری، فرهنگی و اجرایی در بخش های تخصصی مختلف باشد و بتواند اساتید مخاطب این طرح را به ساحت اندیشه ورزی و اقدام و عمل برای نقش آفرینی در جهت پیشرفت نظام اسلامی تا تحقق تمدن نوین اسلامی بکشاند.

وی بدین منظور، طراحی رویکرد و قالب اندیشکده ای را برای این هدف پیشنهاد کرد و اظهار داشت: ابتدا باید هدف از آموزش تعیین شود. هدف از آموزش، در ساحت فردی و کنشگری اجتماعی، عبارت است از: تغییر. این تغییر باید در نظام آموزشی و برنامه ریزی مشخص شود که تغییر از چه چیزی به چه چیزی می خواهد صورت پذیرد.

ذوعلم لایه های مختلف «تغییر در فرایند آموزش» را به هفت مرحله‌ی فهم، باور، همدلی، همراهی، دفاع، تبیین و التزام تقسیم کرد و اظهار داشت: چنانچه در طول یک سال و طی یک برنامه تدریجی نیز بتوان به این اهداف رسید، مطلوب است و نمی باید در این امر تعجیل نمود.

وی در ادامه، تحقق این هدف آموزشی را نیازمند تدبیر، طراحی، پیگیری، رصد، انگیزه و اقدام و عمل دانست و همچنین در بخش محتوایی طرح، نکاتی را با تأکید بر جنبه مشورتی ارائه و تاکید کرد: مبنای ستاد بیانیه گام دوم موسسه انقلاب اسلامی ارائه مشورت در این خصوص است و قائل به تصدی‌گری یا ارائه دستور و الزام در این خصوص نیست.