- ب ب +

استکبارستیزی موضوع محوری بیانیه گام دوم انقلاب

محسن پاک آیین معاونت بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب در یادداشتی نوشت: هجدهم دسامبر سال ۲۰۱۳؛ نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، پیشنهاد ایران مبنی بر نامگذاری این روز به عنوان «جهان علیه خشونت و افراطی گری» را با رأی قاطع نمایندگان کشورهای جهان و بدون مخالف تصویب کرد.
به گزارش تسنیم، محسن پاک آیین معاونت بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب در یادداشتی نوشت: هجدهم دسامبر سال 2013؛ نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، پیشنهاد ایران مبنی بر نامگذاری این روز به عنوان «جهان علیه خشونت و افراطی گری» را با رأی قاطع نمایندگان کشورهای جهان و بدون مخالف تصویب کرد.
برای شناخت ریشه‌های افراط‌گری و خشونت در جهان، باید به نقش قدرتی بزرگ که در تمام حوزه از جمله اقتصادی، نظامی، فناوری و رسانه‌ای، قصد تحمیل دیدگاه‌های خود به جامعه جهانی را دارد، توجه کرد. قدرتی که نماد بارز استکبار است ، به جز تأمین منافع خود اندیشه‌ای ندارد و در این جهت هر اقدامی اعم از جنگ، تجاوز، ایجاد گروه‌های تروریستی، شکنجه و نقض حقوق بشر را مباح می‌داند.
استکبارستیزی یکی از موضوعات محوری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که از ملزومات تحقق تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شود. بدون مبارزه با استکبار، این تمدن که در واقع زمینه‌ساز ظهور منجی است، محقق نمی‌شود. مبارزه با آن یک تکلیف است مانند بقیه تکالیف الهی که انسان برای رضای خدا انجام می‌دهد. به همین دلیل در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی به استکبارستیزی اینگونه توجه کرده‌اند:
" نماد پُرابّهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان‌خوار و جنایت‌کار، روزبه‌روز برجسته‌تر شد. در تمام این چهل سال، تسلیم‌ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته‌ی آن در مقابل دولتهای متکبّر و مستکبر، خصوصیّت شناخته‌شده‌ی ایران و ایرانی بویژه جوانان این مرز و بوم به‌شمار می‌رفته است.."
رهبر انقلاب مصداق استکبار را جبهه صهیونیسم و آمریکا می‌دانند و معتقدند استکبارستیزی وظیفه‌ای است که در راه ادای این تکلیف، انسان ممکن است پیروز شود و به قدرت برسد ممکن هم هست که شهید شود اما در هر صورت وظیفه را باید انجام دهد.
ایجاد گروه‌های افراطی و خشن با هدف مقابله با اسلام ناب و کشورهای مسلمان و حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی، از ترفندهای ضد انسانی استکبار و اذناب آن است. رشد تفکرهایی مثل وهابیت در غرب آسیا و نئو نازیسم و یا جریان‌های راست افراطی در اروپا از پدیده‌هایی است که از فرهنگ سیاسی استکبار نشأت گرفته و از سوی دیگر نقش آمریکا، انگلیس و اسرائیل در اشاعه ناامنی، جنگ و خشونت در جهان غیرقابل انکار است.
یکی از راههای مبارزه با استکبار، آگاه‌سازی ملت‌های مسلمان نسبت به اقدامات قدرت‌های سلطه طلب و اقدامات یک‌جانبه گرایانه استکبار است که معضل و تهدید امروز دنیا و جوامع بشری تلقی شده است. مردم جهان باید بدانند که امروز آمریکا به عنوان سردمدار یکجانبه‌گرایی با بی اعتنائی به موازین بین‌المللی و حقوق انسانی، خروج از معاهدات و پروتکل‌های بین المللی را در دستور کار قرار داده و با تقویت انواع تروریسم بخصوص تروریسم اقتصادی و تحریم ملتها، به دنبال تأمین منافع خود است.
در عین حال؛ تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در خصوص مبارزه جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری، نباید به عنوان یک اقدام تبلیغی و مقطعی تلقی گردد . دستگاه دیپلماسی باید مصادیق رفتارهای خشونت آمیز و افراط‌‌گرایی غرب و نقض حقوق بشر در کشورهای یمن، سوریه، افغانستان که نماد حقوق بشر آمریکایی است را شناسائی و در سازمان ملل متحد مطرح و اجرای آن را پیگیری کند.
توجه به تقویت جبهه چندجانبه‌گرایی و حرکت در جهت ایجاد یک هسته مقاومت جهانی علیه یک‌جانبه‌گرایی نیز می‌تواند در دستورکار سیاست‌سازان کشور قرار گیرد. استفاده از تجربیات موفق هسته‌های مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و بحرین علیه استکبا، مؤید این است که این مقاومت باید فراتر از جبهه‌های فعلی و نه فقط در جهان اسلام در سطح جهانی، بلکه در تمام دنیا ظهور و بروز داشته باشد.
جمهوری اسلامی ایران این امکان را دارد که با خودباوری و شناخت دقیق از واقعیت‌های جهانی، برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای برای مبارزه با یک‌جانبه‌گرایی داشته و با طرح این موضوع با کشورهای دوست، جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود را ارتقاء دهد. به عبارت دیگر نقش برجسته ایران در روابط بین‌المللی می‌تواند موقعیت این کشور در شکل‌دهی نظام چندجانبه بین‌المللی مبتنی بر مقابله با افراط‌گرایی و خشونت را تثبیت کند.