- ب ب +

اندیشه‌مطرح‌شده‌ در کتاب طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی در قرآن راباید زنده‌کرد

امام جمعه موقت تهران در مراسم افتتاحیه و اولین جلسه دوره تربیت مدرس کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی" گفت: کتاب طرح کلی یک کتاب تربیتی است که اندیشه مطرح شده در آن را باید زنده کرد؛ چرا که چنین اندیشه ای نسل جوان ما را به نسلی پویا و بالنده تبدیل می کند.
به گزارش روابط عمومی موسسه انقلاب اسلامی، مراسم افتتاحیه و اولین جلسه دوره تربیت مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

در افتتاحیه این دوره که توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با همکاری مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می شود، آیت الله امامی کاشانی تولیت معظم مدرسه عالی شهید مطهری و امام جمعه موقت تهران به بیان ویژگی های منحصر به فرد کتاب طرح کلی و ضرورت تعمق و بسط مطالب آن پرداخت.

امام جمعه موقت تهران درباره اهمیت کتاب گفت: «کتاب طرح کلی یک کتاب تربیتی است که اندیشه مطرح شده در آن را باید زنده کرد؛ چرا که چنین اندیشه ای نسل جوان ما را به نسلی پویا و بالنده تبدیل می کند.»

آیت الله امامی کاشانی با بیان فضای خفقان حاکم بر دوران طاغوت برای طرح چنین بحث هایی افزود: «رسیدن به حاق قرآن و تبیین آیات قرآن به سبک این کتاب، برای نظام شاهنشاهی خطری بزرگ بود که دستگاه حاکم هرگز اجازه شکل گیری و تداوم آن را نمی داد. این که جلسات حضرت اقا در ان سال حدود 30 جلسه ادامه داشته است، بنده معتقدم این موضوع از الطاف و انوار و رأفت حضرت امام رضا علیه السلام بوده است.»

تولیت مدرسه عالی شهید مطهری در پایان خطاب به شرکت کنندگان در دوره توصیه کرد: «علاج ما در برابر دشمنان این است که همه به خصوص نسل جوان ما اتفاق کلمه داشته باشند و بر این اساس مدرسین این کتاب باید توجه داشته باشند که انس با مخاطبان را سرلوحه کار خود قرار دهند.»

وی همچنین توصیه کرد: «در مباحث روز دینی، این کتاب را اصل قرار دهید و اگر می خواهید از مباحث نظری و فلسفی استفاده کنید، به عنوان چاشنی بحث و نه اصل مطلب از آنها استفاده کنید؛ اصل مطلب همین کتاب است.»

در این جلسه همچنین حجت‌الاسلام فرخ معاون محترم امور طلاب مدرسه عالی شهید مطهری ضمن خیر مقدم به اعضای دوره، آمادگی کامل این مدرسه را برای برگزاری هرچه بهتر دوره اعلام کرد.

همچنین محمد اسحاقی معاون پژوهش و آموزش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با تبیین اهمیت و جایگاه اندیشه و آگاهی در پیشرفت جوامع، ایجاد گرایش صحیح و رفتار متعالی را نتیجه ایجاد اندیشه و آگاهی صحیح دانست و گفت: «مطالب کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در مسیر ایجاد نگرش، گرایش و رفتار صحیح در جامعه اسلامی مطرح شده است.»

در بخش دوم این جلسه، حجت‌الاسلام سیدکمیل باقرزاده به عنوان نماینده شورای علمی دوره، پیرامون اهمیت پرداختن به مباحث کتاب طرح کلی و روند برگزاری دوره مطالبی را بیان کرد. وی با تشریح اهمیت کتاب مذکور گفت: «ما در گام دوم انقلاب اسلامی بیش از هر زمانی به طرح کلی نیاز داریم و این نیاز به دلیل برخی آسیب های جریان انقلابی، بیشتر احساس می شود.» نماینده شورای علمی دوره مواردی چون سطحی بودن در مواجهه با دشمنان فکری، فهم ضعیف از اندیشه و دیدگاه رهبر معظم انقلاب، ضعف تحلیل نسبت به عملکرد و مواضع ایشان و ناامیدی نسبت به ادامه راه و نتیجه آن را از آسیب های پیش روی جریان انقلابی برشمرد و راه در امان ماندن از این آسیب ها را تمسک به محتوای کتاب طرح کلی دانست.

وی با تشریح برنامه های دوره، هدف آن را تربیت جوانان مؤمن انقلابی دانست که به فهم درست نسبت به طرح کلی و نگاه کلان حضرت آقا در این کتاب رسیده و می توانند در مقیاس خود با تشکیل گروه های مباحثاتی و مطالعاتی، به ترویج مباحث ان بپردازند.

شایان ذکر است دوره تربیت مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با پذیرش 114 عضو از بین 1575 متقاضی، از نهم آبان آغاز شده و تا اسفند ماه ادامه دارد.

بنا به اعلام روابط عمومی این دوره، گسترش دوره های آموزشی و تربیت مدرس در دستور کار مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قرار دارد و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از طریق رایانامه amoozesh@khamenei.ir در این خصوص مشاوره محتوایی دریافت کنند.