- ب ب +

انقلاب اسلامی به زنان جسارت اندیشیدن و نوشتن داد

نویسنده رمان «آن مرد با باران می‌آید» اظهار داشت: انقلاب اسلامی به زنان نه به‌عنوان جنس دوم یا بازیچه و ضعیفه، بلکه به‌عنوان اشرف مخلوقات و کسی که بهشت زیر پای اوست و از دامن او مرد به معراج می‌رود،ونگاه می‌کرد. انقلابی که به ما جسارت اندیشیدن، نوشتن و حضور پررنگ در همه عرصه‌های اجتماعی را بخشیده بود.
مراسم «سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی» با موضوع معرفی کتاب «آن مرد با باران می‌آید» و انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) بر این کتاب در فرهنگسرای اندیشه برگزار گردید.
وجیهه سامانی، نویسنده رمان «آن مرد با باران می‌آید» ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و عوامل برگزاری این مراسم بیان داشت: سال 89 بود که فراخوان سومین دوره داستان حوزه هنری، جرقۀ اولیه نگارش رمانی با حال و هوای انقلاب اسلامی را در ذهن بنده روشن کرد.

این رمان نویس انقلابی ادامه داد: با خودم فکر کردم در تمام سال‌های گذشته در قامت یک نویسنده برای این انقلاب چه کرده‌ام؛ انقلابی که حداقل برای من به‌عنوان یک زن مسلمان ایرانی، احیای کرامت و عزت نفسی بود که سالیان سال زیر نقاب‌های ابزاری و نگاه‌های جنسیتی از بین رفته بود.
وی افزود: انقلابی که به زنان نه به‌عنوان جنس دوم یا بازیچه و ضعیفه، بلکه به‌عنوان اشرف مخلوقات و کسی که بهشت زیر پای اوست و از دامن او مرد به معراج می‌رود، نگاه می‌کرد؛ انقلابی که به ما جسارت اندیشیدن، نوشتن و حضور پررنگ در همه عرصه‌های اجتماعی را بخشیده بود.
سامانی به خطر تحریف ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه، انقلاب اسلامی زیر سایۀ یک جنگ تحمیلی و زودهنگام، حقش به‌درستی ادا نشده بود و احتمال داشت ارزش‌ها و آرمان‌هایش تحریف و فراموش شود؛ پس، دست به قلم شدم تا به وسع توان، سهمم را از هنری که داشتم ادا کنم.
نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» به هدفش از نگارش این کتاب اشاره کرد و ادامه داد: دست به قلم شدم تا نامم جزو نویسندگان و سرایندگان این حماسۀ پرشکوهِ قرن و تنها انقلاب اسلامی در تمام جهان باشد؛ حوزه نوجوان را انتخاب کردم زیرا هم عرصه را در این حوزه خالی‌تر دیدم و هم نوجوانان بی‌شماری را در اطرافم می‌دیدم که هیچ شناخت و ذهنیتی نسبت به دهه‌های پیشین خود نداشتند.

این نویسنده با بیان مراحل نگارش کتاب «آن مرد با باران می‌آید» تصریح کرد: برای اینکه اثری مستند و قابل‌ دفاع را به نگارش دربیاوریم، بالغ بر 9 ماه زمان صرف پژوهش و تحقیقات میدانی کردم و بیش از 18 ماه صرف نوشتن این اثر کردم. بخت یارم بود و توانستم در سومین دورۀ جایزه داستان انقلاب برگزیده شوم. سال 90 یکی دو ماهی از چاپ کتاب گذشته بود که از دفتر مرحوم امیرحسین فردی، مؤسس جایزه انقلاب، تماس گرفتند. آقای فردی پشت خط آمدند و گفتند علی‌رغم بیماری‌ای که داشته‌اند کتاب بنده را یک‌شبه مطالعه کرده‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اینک که بنده در اینجا ایستاده‌ام، بعد از 23 سال قلم زدن، تازه می‌فهمم «کلمات» تا چه حد در بیان احساساتم کم می‌آورند و واژه‌ها چگونه در برابر شور و اشتیاقم حقیرند.
رمان «آن مرد با باران می‌آید» به داستان زندگی پُرماجرای خانواده‌ای از طبقهٔ متوسط در کوران نهضت اسلامی مردم ایران در مقطع هفدهم شهریور تا بیست‌و ششم دی‌ماه ۱۳۵۷ اختصاص دارد که با قلم شیوا و روان وجیهه سامانی روحیه مقاومت و ایستادگی مبارزان انقلاب اسلامی را به رشته تحریر درآورده است.
مطالب مرتبط