شماره صفحه از 3   »

۱ روضه خانگی سیدالشهدا(ع) ثبت ملی شد
همزمان با نخستین روز محرم، «روضه خانگی حضرت اباعبدالله الحسین(ع)» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.
۲ استاد تاریخ اسلام: اگر امام حسین(ع) به کوفه نمی‌رفت تاریخ ایشان را مذمت می‌کرد
استاد دانشگاه جامعة‌الزهرا گفت: اگر امام حسین(ع) به سمت کوفه نمی‌رفت تاریخ حضرت را مذمت می‌کرد که کوفیان به ایشان برای برپایی دولت اسلامی نامه نوشتند، اما امام به دعوت آنان اعتنا نکرد.
۳ دومین نشست حکمرانی قرآنی باحضور حجت‌الاسلام خسروپناه برگزار می‌شود
نشست حکمرانی قرآنی دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
۴ برگزاری دوره آموزش عالی برای قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان+عکس
دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان، در راستای ارتقای سطح مهارت و دانش نظری قاریان مستعد و ممتاز کشور طراحی و اجرا می‌شود.
۵ هیأت‌ها برای محرم همفکری می‌کنند
نشست سالانه هم‌اندیشی شبکه‌های فعال هیأت و مداحی به مدت ۲ روز در آستانه ماه محرم به همت سازمان هیأت و تشکل‌های دینی برگزار می‌شود.
۶ نفرات برتر جشنواره الحافظون معرفی شدند+لیست اسامی
دهمین دوره جشنواره حفظ تخصصی قرآن کریم بسیج تهران با عنوان الحافظون با معرفی نفرات برتر به پایان رسید.
۷ حضرت علی(ع) «مشکلات و رنج ‏های مردم» را لحظه ای تحمل نمی کردند
دکتر نعمت الله صفری فروشانی، محقق و استاد تاریخ اسلام، در بررسی چرایی و چگونگی مساوات در تقسیم بیت المال توسط امیرالمومنین علی(ع)، می گوید: سیره عملی امام علی(ع) در تقسیم بیت المال نه تنها مخالف با عدالت نیست بلکه عین عدالت است.
۸ میرباقری: اعتقاد به غدیر شرط تکمیل شدن ایمان است
استاد معارف اسلامی گفت: در اعتقادات دینی ما، ایمان به توحید سه رکن دارد: نبوت، ولایت و معاد؛ که هرگاه یکی از آنان نقض شود، ایمان شخص دچار خدشه خواهد شد. به همین دلیل است که در غدیر موضوع اکمال دین با پیام ولایت مطرح شد.
۹ حجت‌الاسلام انصاریان در دیدار با مدیران رادیو معارف: اسلام بدون علی(ع) مورد رضایت خداوند نیست
حجت‌الاسلام انصاریان گفت: درخت اسلام تا روز حجةالوداع بدون میوه بود تا اینکه به دستور پروردگار، امام علی(ع) به ولایت و امامت انتخاب شد، با این وجود می‌توان گفت که خداوند تنها به اسلامِ با علی(ع) رضایت داده است.
۱۰ عزاداری مسلمیه ۷۰ سال است اینگونه آغاز می‌شود+عکس و فیلم
عزاداری مسلمیه با یک رسم 70 ساله آغاز می‌شود، رسمی که آغازگر این سنت آئینی حدود 150 ساله است. دسته عزاداری جامعه مداحان تهران 70 سال است پیشقراول دسته‌های عزای مسلمیه است. امسال هم این دسته شب گذشته راهی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی شد.
۱۱ کربلا به مناسبت شهادت امام باقر (ع) سیاهپوش شد+عکس و فیلم
کربلا به مناسبت شهادت امام محمدباقر علیه‌‌السلام سیاهپوش، و مراسم عزاداری در حرم‌های مطهر امام حسین و حضرت عباس علیهماالسلام برگزار شد.
۱۲ ۱۵ نوگل حسینی و زینبی برتر معرفی شدند
مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی استعدادیابی نوگلان حسینی و زینبی برگزار شد و در نهایت ۱۵ نوگل حسینی و زینبی مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.
۱۳ فرق نماز اول وقت با دیگر زمان‌ها چیست؟+فیلم
حجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ گفت: امام رضا(ع) فرمود افراد نمازخوان، ۳ حالت دارند، یا اهل نماز اول وقت، یا اهل نماز آخر وقت، یا اهل نماز وسط وقت هستند. آن کسی که اهل نماز اول وقت باشد غیر از ثواب نماز، به بالاترین مقام الهی می‌رسد.
۱۴ نام‌نویسی دور جدید طرح ملی تلاوت آغاز شد+لینک ثبت‌نام
نام‌نویسی دوازدهمین دوره طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا (ع) آغاز شد.
۱۵ مدینه و حسرت بانوان برای تشرف به بقیع+فیلم
با وجود حضور هزاران زائر در مدینه منوره، همچنان محدودیت‌ها در بقیع ادامه دارد و به دلیل حضور مأموران سعودی پشت درهای این قطعه از بهشت، بانوان باید از چندین متر دورتر و از پشت حصارها به زیارت ائمه مدفون در بقیع بپردازند.
۱۶ ایوان طلای حرم حضرت عباس (ع) غبارروبی شد+عکس
ایوان طلای حرم حضرت عباس علیه‌السلام به همت خادمان این آستان غبارروبی و جلادهی شد.
۱۷ مطالعه این کتاب فهم «شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید» را آسان می‌کند
کتاب «ابن ابی الحدید و فهم نهج‌البلاغه» اثر محسن رفعت به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
۱۸ ۳ شب مناجات‌خوانی منصور ارضی در حرم امام رضا(ع)+فیلم
مراسم ویژه هیأت حسین جان(ع) که هرساله به مناسبت ایام زیارت مخصوص امام رضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود، امسال هم به مدت 3 شب برگزار خواهد شد.
۱۹ قاسم مستوفی، پس از ۶۰ سال سابقه هیأت‌داری لباسفروشان درگذشت
قاسم مستوفی مسئول و ناظم هیأت لباسفروشان که سابقه 6 دهه خدمت به آستان امام حسین(ع) را داشت، درگذشت.
۲۰ گریه بر امام حسین(ع) چگونه گناهان را پاک می‌کند؟+فیلم
حجت‌الاسلام عالی گفت: علامه طباطبایی دلیل اینکه گریه امام حسین(ع) آتش جهنم را خاموش می‌کند و گناهان به اندازه دریا را از بین می‌برد، اینگونه معرفی می‌کند که گریه بر سیدالشهدا(ع) حکم توبه را دارد.
۲۱ خواص جامعه شخصیت‌ هایی‌ مثل حمزه تربیت کنند
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن سفارش به مشخص کردن عناصر تشکیل‌دهنده‌ شخصیت حضرت حمزه (ع)، تربیت اشخاصی همچون حمزه و چنین شخصیت‌ هایی‌ را موجب نجات جامعه در مواقع حساس دانست.
۲۲ پای درس آقا| تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد است
رهبری می‌فرمایند: جناب عبدالعظیم مرد بسیار بزرگی است. مردم مقامات علمی این بزرگوار را نمی‌دانند. تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم، جهاد، زهد و تقواست.
۲۳ حنیف طاهری: نوحه‌سرا باید اول شاعر باشد/ مهدی زنگنه: زیارت ناحیه مقدسه دلیل قتلگاه‌سرایی نیست
حنیف طاهری از حاج مهدی آصفی نقل می‌کند: شعرا راه مداحان را کوتاه کرده‌اند. فرمان شعر دست شاعر و نوحه‌سراست و کسی که بنا دارد نوحه‌سرایی کند، باید شعر را بشناسد. بسیاری از آثار ما ممکن است در آینده خط‌کش آثار دیگران شود.
۲۴ نامه‌ای که پادشاه عربستان به درخواست عالم ایرانی برای مرمت بقیع نوشت+عکس
«علامه عبدالرحیم صاحب‌الفصول» یک سال بعد از واقعه تخریب بقیع برای انجام مناسک حج راهی عربستان شد. در آن ایام در حضور پادشاه عربستان علامه درخواستی از او می‌کند که منجر به نوشتن نامه‌ای از سوی پادشاه می‌شود.
۲۵ اشعاری از ۶ شاعر برای سالروز تخریب بقیع/ نه صحن مانده، نه ایوان، نه آینه، نه رواق
هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه در قبرستان بقیع است. به مناسبت این روز، شاعران آئینی کشورمان سروده‌هایی دارند تا این واقعه را در اذهان زنده نگه دارند و برای بازسازی مجدد این قبور زمینه‌سازی کنند.
۲۶ مرحله نیمه نهایی ششمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت امروز آغاز می‌شود
مرحله نیمه‌نهایی ششمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت در حالی در مشهد مقدس پیگیری می‌شود که 100 نفر از پسران و 20 نفر از دختران در این قسمت به مسابقه می‌پردازند.
۲۷ عنایت امام حسین(ع) به کسی که برای زن و بچه‌اش روضه می‌خواند+فیلم
مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی می‌گفت: زمانی یکی خواب دیده بود که امام حسین(ع) از قمر بنی‌هاشم می‌پرسند: روضه‌خوان‌ها چند نفر هستند؟ می‌خواهم صورتشان را ببینم. صورت را که به امام حسین(ع) می‌دهند، بعضی روضه‌خوان‌ها را قلم می‌زنند.
۲۸ افراطی‌ها می‌گفتند شیعه ایرانی را چه به قرآن خواندن!
برنده امسال برنامه تلویزیونی تلنت شو تلاوت قرآن در عربستان، جوان ۲۱ ساله ایرانی بود. یونس شاهمرادی، جوان‌ترین شرکت‌کننده در این برنامه تلویزیونی آن‌چنان خوش درخشید که از میان قاریان پیشکسوت مسلمان دیگر، رتبه اول را به نام خود کرد.
۲۹ خوشحالی سعودی‌ها از برقراری روابط با ایران و امکان تشرف به حرم امام رضا(ع)+صوت
توافق ایران و عربستان و برقراری روابط این ۲ کشور پس از حدود هشت سال، موجب خوشحالی سعودی‌ها به ویژه شیعیان این کشور شده است و ‌آن‌ها با انتشار تصاویری از حرم امام رضا (ع)، برای تشرف به این قطعه از بهشت لحظه‌شماری می‌کنند.
۳۰ دوخت آیات الهی روی پرده جدید کعبه آغاز شد+فیلم
دوخت آیات الهی با نخ‌های طلا و نقره روی پرده جدید کعبه آغاز شد و طبق روال هر ساله این پرده جدید در شب عید قربان جایگزین پرده فعلی می‌شود.
۳۱ امام حسن (ع) را با این سه کتاب بهتر بشناسید
با معرفی سه کتاب امید آن است بتوانیم شخصیت امام حسن (ع) را بهتر بشناسیم و ارتباطمان با این امام همام را بیش از پیش افزایش دهیم.
۳۲ پای درس آقا| امیرالمؤمنین هم اگر جای امام حسن (ع) بود صلح می‌کرد
رهبری می‌فرمایند: در باب صلح امام حسن(علیه‌السّلام)، هر کس حتّی خود امیرالمؤمنین (ع) هم اگر به جای امام حسن مجتبی‌ (ع) بود و در آن شرایط قرار می‌گرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن (ع) کرد.
۳۳ برگزاری نهضت صحیفه‌خوانی در نمایشگاه قرآن/ بهترین کتاب دعا را به زبان روز دنیا اینجا بخوانید+تصاویر
اگر نذر صحیفه سجادیه دارید و یا می‌خواهید در نهضت صحیفه‌خوانی مشارکت داشته باشید، کافی است به سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن بروید و از تسهیلات طرح‌های مرتبط با صحیفه بهره‌مند شوید.
۳۴ خسروپناه: فعالان جبهه مردمی در حوزه قرآن بی‌پشتیبان‌ هستند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تعامل میان دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی را ضروری دانست و گفت: فعالان جبهه مردمی در حوزه قرآن متعدد و در عین حال، بدون پشتیبان هستند و نباید همه‌چیز را دولتی و دستگاهی ببینیم.
۳۵ شرح قرآن آیت‌الله جاودان روانه بازار نشر شد
مجموعه کتاب‌های «دروس؛ شرح آیات قرآن کریم» برگرفته از سخنان آیت‌الله محمدعلی جاودان، از اساتید اخلاق شهر تهران، به تازگی توسط انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل چاپ و روانه بازار نشر شده است.
۳۶ حرم امام علی (ع) بار دیگر توسعه می‌یابد/ احداث صحن حیدری در نجف+عکس
صحن حیدری در حرم امام علی علیه‌اسلام با مساحتی بالغ بر ۶ هزار مترمربع به منظور توسعه فضای زیارتی حرم مولا در نجف طراحی و اجرایی شد تا بار دیگر حرم علوی گسترش یابد.
۳۷ تندخوانی جزء به جزء قرآن کریم از استاد معتز آقایی
تحدیر (تندخوانی) جزء به جزء قرآن کریم از استاد گرانقدر معتز آقایی که در این روش تلاوت هر جزء قرآن کریم حدود نیم ساعت طول می کشد.
۳۸ طبقه سوم مسجدالحرام برای نخستین‌بار در ماه رمضان باز شد+فیلم
طبقه سوم مسجدالحرام برای نخستین‌بار در ماه مبارک رمضان به روی عمره‌گزاران باز شد و زائران از امروز می‌توانند در طبقه سوم نیز به زیارت خانه خدا بپردازند.
۳۹ بروجردی: حضرت خدیجه(س) بدون آنکه چهره پیغمبر را ببیند عاشقش شده بود
نویسنده رمان «بانوی عاشق» از عاشقانه‌های حضرت خدیجه(س) و عشقی که قبل‌تر از دیدن حضرت محمد(ص) در دل حضرت خدیجه(س) وجود داشته و همین عاملی بوده که دست رد به سینه خواستگاران می‌زده است، می‌گوید.
۴۰ نمایشگاه قرآن با حضور رئیس جمهور آغاز به کار می‌کند
نشست شورای برنامه‌ریزی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن و مسئولان بخش‌های مختلف برگزار شد.
۴۱ ۱۹۰۰ کانو‌ن‌ فرهنگی مساجد، پایگاه‌ قرآنی شدند
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به فعالیت‌های ستاد در راستای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی گفت: تاکنون بیش از 1900 باب از کانو‌ن‌های مساجد نسبت به راه‌اندازی این پایگاه‌ها اعلام آمادگی کردند.
۴۲ مهمانسرای حرم امام حسین (ع) روزانه ۲ هزار بسته افطاری توزیع می‌کند
مهمانسرای حرم امام حسین علیه‌السلام در ماه مبارک رمضان ۲ هزار بسته افطاری توزیع می‌کند که این تعداد در شب‌های پنج‌شنبه و جمعه به بیش از پنج هزار بسته می‌رسد.
۴۳ دعای کوتاهی که از دعاهای بلند بهتر است
امام علی (ع)، مردى را دید که از روى نوشته دعایى طولانى می‌خواند. به او فرمود: اى مرد! آنکه زیاد را می‌شنود، اندک را هم پاسخ می‌دهد!
۴۴ معاف: دهه هشتادی‌ها امسال در نمایشگاه قرآن حضور فعال دارند/ افزایش ۵۰ درصدی فضای نمایشگاه
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به گسترش بخش‌های کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن گفت: فضای این بخش‌ها امسال افزایش یافته و برنامه‌های آنان بسیار متنوع شده است و امسال دهه هشتادی‌ها در نمایشگاه قرآن حضور فعال دارند.
۴۵ حاج منصور ارضی و حجت‌الاسلام میرزامحمدی کلاس مداحی برپا می‌کنند
معاونت آموزشی موسسه قدیم‌الاحسان دوره‌های آموزشی عالی و ابتدایی مداحی را اردیبهشت‌ماه و خردادماه با تدریس حاج منصور ارضی و حجت‌الاسلام میرزامحمدی و دیگر اساتید برگزار می‌‌کند.
۴۶ خسروپناه: اثر ظلم‌هایی چون دروغ را در آثار هنری فریاد بزنیم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: منظور از حضور قرآن در سینما و هنر این است که بیاییم مفاهیم اساسی قرآن را به تصویر بکشیم. نشان دهیم که دروغ، وجدان کاری نداشتن و ... چه ظلم بزرگی است.
۴۷ لحظه زیبای تلاوت سوره تین توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + فیلم
لحظاتی از تلاوت سوره تین توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب را ببینید.
۴۸ حاشیه‌های دیدار قاریان قرآن با رهبر انقلاب+فیلم
محفل انس با قرآن کریم که به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان با حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد با حاشیه‌های خاطره‌انگیز همراه بود.
۴۹ دعای روز دوم ماه رمضان/ مرا در این روز به رضایت نزدیک ساز+فیلم
دردعای روز دوم ماه مبارک رمضان از پروردگار خویش می‌خواهیم به ما توفیق تلاوت قرآن عنایت کند و ما را از خشم و غضبش دور بدارد، زیرا که او مهربانترین مهربانان عالم است.
۵۰ رهبر انقلاب: تلاوت قرآن را به قصد تاثیرگذاری در طرف مقابل انجام دهید
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در اولین روز ماه مبارک رمضان و در محفل نورانی انس با قرآن که با حضور شماری از قاریان و اساتید ممتاز و فعالان قرآنی برگزار شد، آمیخته شدن مجالس تلاوت قرآن با ترجمه و تفسیر آیات را برای انتقال مفاهیم و مضامین قرآنی به مستعمین و اثرگذاری بر آنها، ضروری خواندند و متخصصان و فعالان قرآنی را به تلاش برای یافتن شیوه‌های این مسئله مهم فراخواندند.