- ب ب +

جلسه هم‌اندیشی پیرامون همایش بین‌المللی نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته)

حجت‌الاسلام دکتر حسین الهی‌نژاد، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی و دبیر علمی همایش بین‌المللی نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) که در روز سه شنبه 7 اسفند 1397 در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد.

دبیر همایش ضمن خوشامدگویی خدمت میهمانان، حضار، اساتید که در این جلسه هم‌اندیشی پیرامون همایش بین‌المللی نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) حضور پیدا کردند و تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، و ولادت معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) برنامه‌های جلسه هم‌اندیشی را خدمت حضار ارائه کردند.



وی خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌های مهمی که در پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی صورت گرفته، برگزاری 15 همایش در سال‌های متمادی است که از جمله مهمترین‌ این همایش‌ها، همایش بین‌المللی نظریه انتظار در اندیشه آیت‌ الله ‌العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) می‌باشد، پس از این همایش در گام بعد برگزاری همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) از دیگر برنامه‌های پژوهشکده است که در سال 1399 به یاری خداوند متعال برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام الهی نژاد ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص مهدویت و انتظار نگاه ساختارمند و منسجم داشته و در سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها و مکتوبات ایشان انسجام خاصی در این خصوص دیده می‌شود به عنوان مثال معظم له ابتدا توحید را در حیات فردی و اجتماعی بیان‌ می‌کنند سپس به بیان قسط و عدل و سپس به حیات طیبه بشر نظر دارند که در نهایت فرمایش ایشان به بیان مهدویت منتهی می‌شود.

وی افزود: کتابهایی نیز در رابطه با فرمایشات مقام معظم رهبری(دامت برکاته) به رشته تحریر درآمده است که گویای توجه ایشان به مباحث مهدویت می‌باشد که نمونه بارز آن کتاب «ما منتظریم» به کوشش جناب آقای حسن ملایی می‌باشد. هدف ما از برگزاری این همایش این است‌که با طرح انتظار و مهدویت در قالب نظریه، نگرش علمی اندیشمندان و فرهیختگان حوزه مهدویت تقویت شده و مهدویت بیشتر در مسیر علمی و استدلالی جهت‌دهی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی رئیس همایش بین‌المللی نظریه انتظار در ادامه با تقدیر و تشکر از مدعوین اظهار داشت: هدف اصلی ما از برگزاری این همایش در سطح بین‌المللی این است که بحث انتظار آن‌گونه که مقام معظم رهبری(دامت برکاته) که حتی قبل از انقلاب هم به آن توجه ویژه‌ای داشتند، به عنوان فرا نظریه در مورد انتظار قرار بگیرد. یکی از کتاب‌هایی که دیدم، کتاب خوبی است به نام «ما منتظریم» که خود این کتاب هم می‌تواند در اختیار کسانی که می‌خواهند در این زمینه مقالاتی ارائه دهند، قرار بگیرد. ویژگی یک کار راهبردی این است‌که در بحث انتظار با امر راهبردی مواجه شویم و چند مسأله را به کمک آن می‌توانیم برای خودمان مشخص کنیم.

حجت‌الاسلام لک‌زایی عنوان کرد: در ابتدا بحث وضع مطلوب است که نظریه انتظار ما را هدایت می‌کند که به آن امر مطلوب برسیم. امام(ره) تعبیری دارد مبنی بر اینکه «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است». باید زمینه‌سازی برای طلوع خورشید عظمای ولایت باشد. در ادامه بررسی وضع موجود است که وضع موجود خود را آسیب‌شناسی و بررسی کنیم؛ چه در سطح خُرد (ایران)، چه در سطح متوسط (جهان اسلام) و چه در سطح کلان (جهانی) که باید یک ارزیابی علمی در سطح جهانی داشته باشیم. کسانی که منتظرند، باید خودشان را در یک مقیاس جهانی آماده کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتند: اگر بخواهیم در سطح علوم اسلامی و انسانی تحول ایجاد کنیم، باید زمینه‌های آن را در خود ایجاد کنیم. ثالثا بایست نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و همینطور تهدیدها و فرصت‌های خود را شناسایی کنیم. رابعا، حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است. مثلاً تشکیل جمهوری اسلامی بر پایه ولایت فقیه امری بود که حضرت امام(ره) فرمودند که الآن برای ما مقدور است که به این مهم دست پیدا کنیم. در پیش‌نویس الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت، مورد توجه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) قرار گرفت.

حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی عنوان کرد: زمانی که در مورد نظریه انتظار در اندیشه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(دامت برکاته) صحبت می‌کنیم، یک سطح راهبردی برای آن در نظر می‌گیریم. رهبر معظم انقلاب در مورد این مطلب که انتظار فرج جزء افضل اعمال است، فرمودند: منظور از این اعمال، از مقوله عمل است. این به این معنی است‌که همین‌که به لوازم عمل در انتظار توجه داریم، خود این انتظار برای ما فرج و گشایش در امور را به دنبال خواهد داشت. امیدواریم که خداوند توفیق دهد این اتفاق به وقوع بپیوندد.