- ب ب +
علیرضا پناهیان:سنت‌های الهی، منافقان را غربال می‌کند

علیرضا پناهیان:سنت‌های الهی، منافقان را غربال می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: شکل‌گیری رابطه امام و امت، تمام قواعد دنیوی را بر هم می‌زند و نگاه و توفیق الهی را برای آن جامعه به همراه دارد.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، در ادامه برگزاری سلسله نشست های عصر انقلاب که به کوشش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نمایندگی مشهد در حال برگزاری است، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در پنجمین نشست به تشریح سنت‌های الهی و توفیق حکومت اسلامی پرداخت و گفت: سنت های الهی در زندگی انسان همواره جاری است، به همین دلیل است که جامعه اسلامی باید نسبت به شناخت آن‌ها اقدام کند و این نیاز به یک حیات‌شناسی دارد. از جمله کتاب هایی که می‌توان به عنوان کتاب مرجع به آن اشاره کرد، کتاب «سنت های تاریخ در قرآن» به قلم شهید سید محمدباقر صدر است. ایشان در این کتاب به سنت های الهی حاکم بر حیات اجتماعی انسان اشاره دارد.

علیرضا پناهیان به مرز باریک جبر و اختیار اشاره کرد و افزود: نمی توان از انسان به طور یقین به عنوان موجودی مختار یا مجبور یاد کرد اما این را می‌دانیم که ما در عرصه‌ای زندگی می‌کنیم که تمام اجزای آن از پیش طراحی شده است.

وی به تبیین شرایط قیام منتهی به حق پرداخت و افزود: اگر در جامعه ای تشکیلات رابطه میان امام و امت به صورت تدوین شده پایه ریزی شد و شکل گرفت، این مسیر عقب‌گردی ندارد و حرکت رو به جلوی جامعه شکننده نیست. اگر هم مانع یا مشکلی برای جامعه اتفاق بیافتد، در نهایت با رهبری امام امت، نتیجه ای جز پیروزی نخواهد داشت.

وی لازمه تکلیف‌شناسی و پیشرفت در جامعه را، قلبی پر از ایمان به سنت‌های الهی دانست و عنوان کرد: سنت‌های الهی با امتحان‌ها و آزمایش‌های گوناگون، منافقان را غربال می‌کند و مومنان به خدواند را خالص تر می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه به نصرت خداوند به جوامع اسلامی در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: خداوند متعال به جامعه اسلامی که رابطه امامت و امت را تشکیل داده اند، یاری می‌دهد و آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت. در این راه نیت مومنان و ادعیه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

پناهیان ادامه داد: اگر امام خمینی(ره) می‌فرمایند که اکنون وقت قیام است، علت این است که ایشان نسبت به سنت های الهی حاکم بر حیات بشر شناخت و ایمان کافی دارد. به همین دلیل است که امام(ره) در روزهای انتهایی حیات پربرکت خویش فرمود، این انقلاب به ثمر می‌رسد.

وی در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته و در مقاطع گوناگون، به نصرت الهی اشاره دارند و آینده روشن انقلاب اسلامی را به مسئولان و جامعه اسلامی یادآور می‌شوند. این در حالی است که عده‌ای دشمن را غالب بر نظام اسلامی قلمداد می‌کنند که با شناختی که از نگاه جامع و حکیمانه رهبر انقلاب داریم، باید بگوییم انقلاب اسلامی به یاری خداوند بر دشمنان خود پیروز است.

علیرضا پناهیان در ادامه به قرائت آیاتی از سوره مبارک محمد (صلی الله علیه و آله والسلم) درباره مومنان به سنت‌های الهی پرداخت و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، سخت ترین بخش ایمان به خدا، ایمان به سنت‌های الهی است. خداوند مجموعه فعالیت‌هایی را که با اعتقاد به سنت‌های الهی همچون جهاد و شهادت در راه خدا برای برپایی عدالت و حق، انجام گرفته است، بدون اثر نمی‌گذارد و به خصوص اعمالی که در حکومت اسلامی و در سایه ولایت فقیه اقامه شده است.

پناهیان در ادامه افزود: به سنت های الهی بنگرید و آینده نظام اسلامی را حدس بزنید همانطور که مومنان به خدا و سنت های الهی، از شدت امید، آماده جشن پیروزی نهایی نظام اسلامی در جهان هستند.

خاطرنشان می‌شود، سلسله نشست‌های «عصر انقلاب اسلامی» به همت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، نمایندگی مشهد با حضور اساتیدی همچون، صفار هرندی، فواد ایزدی، عادل پیغامی، حجت الله عبدالملکی حجج الاسلام علیرضا پناهیان، سعیدرضا عاملی و.. ویژه فعالان فرهنگی، طلاب و دانشجویان در مشهد مقدس در حال برگزاری است.