۱ پذیرش صلح از سوی امام حسن(ع) مبنای قرآنی دارد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امام حسن(ع) در شرایطی تن به صلح دادند که خطر نابودی شیعیان، طمع کشورهای بیگانه و بالا گرفتن جنگ داخلی وجود داشت و ایشان به تأسی از قرآن کریم و بر مبنای آیاتی چون نفی سبیل و نیز برتری جامعه اسلامی و مؤمنان بر دیگران صلح کردند.
۲ تبیین بیانیه گام دوم برای اساتید رشته‎‌های مختلف ضروری است
۳ بیانیه گام دوم انقلاب یک بیدارباش است/فسادها و تبعیض‌ها مردم را اذیت می‌کند
۴ حجت‌الاسلام ذوعلم بیان کرد:
اجرای اسلام و ارتقای مشارکت مردم؛ دو مؤلفه پیشبرد کارآمدی انقلاب از منظر امام(ره)
چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام(ره) و پشتوانه مردم می‌گذرد و در این مدت دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاصل شده است. با وجود این درباره میزان تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب قضاوت‌های مختلفی از سوی موافقان و مخالفان مطرح می‌شود. برخی با نگاه‌های افراطی در صدد رد همه تلاش‌های صورت گرفته در این چند دهه بوده و برخی نیز نسبت به برخی انحرافات و خطای کارگزاران با دیده اغماض نگاه می‌کنند.

بهترین ارزیابی سنجش عملیاتی اهداف و آرمان‌های انقلاب در بدنه جامعه است، به ویژه با توجه به افزایش مشکلات معیشتی در چند سال اخیر و به تبع آن افزایش انتقادات و نارضایتی‌های مردمی، ارزیابی‌ها باید بر اساس واقعیت‌های اجتماعی صورت پذیرد تا تحلیلی منصفانه و باورپذیرتر ارائه شود. برای بررسی بیشتر این موضوع خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب، داشته است که متن آن در ادامه می‌آید؛