- ب ب +

انحراف در سبک زندگی، آفت جدّی مدرنیته

برای مقابله با آفات و آسیب های فرهنگی از جمله همین جهل و ناآگاهی نسبت به تبعات شوم و نامطلوب مدرنیته، همچنان نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در جامعه هستیم چه آن که بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، راه و نسخه درمان است.

به نقل از خبرگزاری حوزه، امروزه یکی از مهم ترین بیماری ها و آسیب های فرهنگی جامعه ما، جهل و ناآگاهی و میل جاهلانه نسبت به مدرنیته بدون بهره مندی از الگوهای اصیل و سنتی است، بدین معنا که برخی از افراد جامعه ما که کم هم نیستند صرفاً با عینک مدرنیته به جهان می نگرند، بدون آن که واقف باشند که این مسئله چقدر می تواند به هویت خودشان در وهله نخست و سپس هویت خانوادگی شان در مرتبه ی بعد، ضربه و آسیب می زند، چرا که در این باره به شاخصه های سبک زندگی ایرانی- اسلامی و اصالت های فرهنگی، معمولاً کم توجهی یا بی توجهی صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر جهل به این موضوع و مسأله باعث شده که ما آسیب های فرهنگی بسیاری را در سطح جامعه شاهد باشیم که از آن جمله کمرنگ شدن فرهنگ عفت و حیاورزیدن است که مع الاسف برخی از مصادیق امروز را در خیابان های سطح شهر و اماکن عمومی نظاره گر هستیم و این مساله صرفاً مربوط و منحصر به بانوان نیست بلکه آقایان را هم در برمی گیرد.

این که بخشی از مردم ما و از جمله نسل جوان بدون توجه به آسیب ها و آفت ها، مدرنیته و پیامدهای آن را می پذیرند و با این باور در جهان کنونی زندگی می کنند، ریشه در یک جهل مدرنی دارد که هم زنان و هم مردان ما را شامل شده و لذا ما باید اعضای جامعه را نسبت به آثار و تبعات فرهنگی و اجتماعی و ... این مساله، به خوبی هوشیار و آگاه کنیم.

این که به بحث عفت و حیا اشاره شد، ناظر به این حقیقت است که یکی از شاخصه ها و مؤلفه های رفتاری یک زن مسلمان و مؤمن، پوشش مناسب و وقار اوست و حال آن که بدحجابی و بی حیایی امروز در سطح جامعه در تضاد با باورهای دینی و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است.

متأسفانه تهاجم فرهنگی و غرب زدگی به نحوی است که برخی این مسایل را شوخی می گیرند و حال آن که از جمله جدی ترین مباحث جامعه ما باید همین ها باشد و این که به خصوص در این اندیشه باشیم که در مواجهه با آن ها چه باید کرد!؟

آن چه در این میان حائز اهمیت است آن که برای مقابله با آفات و آسیب های فرهنگی از جمله همین جهل و ناآگاهی نسبت به تبعات شوم و نامطلوب مدرنیته، همچنان نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در جامعه هستیم چه آن که بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، راه و نسخه درمان است.

در واقع ما باید شناخت و بینش خود را نسبت به تحولات امروز جامعه به خصوص از منظر تأثیر و تأثرات فرهنگی ارتقا ببخشیم؛ این مساله به ویژه از این حیث مهم و کلیدی است که به هر حال رسانه ها و فضای مجازی در این شناخت و یا برعکس در گمراهی ها و غفلت ها تأثیر بزرگی دارند.

از سوی دیگر چنانچه به رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری دقت کنیم متوجه می شویم که ایشان از سال ها قبل هشدارهای لازم را نسبت به تهاجم و ناتوی فرهنگی دشمن داده اند و این در حالی است که ما در عرصه فرهنگی گاهی از ناحیه ضعف در رصد و تحلیل دقیق، ضربه خورده ایم ضمن آن که بعضاً در نیازسنجی ها و اولویت گذاری های فرهنگی نیز به خطا رفته ایم.

این در حالی است که متأسفانه برخی از نهادهای فرهنگی به اولویت ها و نیازهای اساسی توجهی نداشته اند، ضمن آن که در اجرای برنامه ها و طرح های فرهنگی باید کار به شکل درست و کارشناسی انجام شود و از سویی بررسی دقیق صورت گیرد که فلان طرح ها و برنامه ها در این زمینه چقدر موفق و اثرگذار بوده اند!؟

به عنوان مثال در بحث مقابله با افزایش آمار طلاق، طرح های فرهنگی زیادی مطرح شده اما این که کدامشان موفق بوده و باعث کاهش آمار طلاق شده باید به درستی تحلیل و تبیین شود و اگر ضعف هایی وجود دارد باید این ها به شکل کارشناسانه مطرح گردد.

به هر صورت، در حوزه سبک زندگی و از منظر تأثیر و تأثرات تهاجم فرهنگی و مدرنیته، مباحث بسیاری قابل طرح است که باید به شکل تخصصی و هوشمندانه مورد بررسی قرار گیرند و در این خصوص از نظرات کارشناسان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی به شکل مطلوب استفاده شود.

سید محمدمهدی موسوی